Oltchim este
cu siguranță o mare întreprindere dar, mai mult de atât, este o adevărată
obsesie națională. Nu este, din păcate, și o mândrie națională.
Mass-media, mediul public și chiar multe discuții private au fost
acaparate în ultimul an de dezbateri furtunoase - dar destul de sterile -
cu privire la viitorul acestei mari companii care trebuie să fie - nu-i așa ? -
luminos, că doar este o mare companie de stat. Oltchim este pe toate buzele, a
făcut obiectul disputelor electorale și chiar al unei încercări eșuate de
privatizare cu accente de melodramă și pare să concentreze la maxim, încă,
energiile și gândurile decidenților și analiștilor. Până când și de ce oare ?
Nu aș fi
ridicat această întrebare dacă nu vedeam cum în grupul larg al comentatorilor
pe acest subiect nu intră și o publicație economică serioasă și respectabilă
cum este Ziarul Financiar printr-un editorial semnat de dl. Sorin Pâslaru.
Astfel, în
numărul de astăzi, 26 februarie 2013, al publicației, dl.Pâslaru preia
și dezvoltă ideile dlui Petru Ianc, fost director în Ministerul Economiei
(între noi fie vorba, unul dintre cei care ar fi trebuit să ghideze, în trecut,
compania de stat Oltchim spre prosperitate), idei aparent ”revoluționare”,
menite să rezolve aproape miraculos frământata soartă a combinatului vâlcean.
Zice domnul
Ianc că Oltchim este, de fapt, o companie
europeană și, ca atare, ar trebui, nici mai mult nici mai puțin, să fie luată în grijă directă de către însăși
onorabila Uniune Europeană. Uniunea ar trebui ”să sprijine
companii cheie de a căror menţinere pe piaţă depinde dezvoltarea economică a
UE.” prin intermediul unui ”Fond de Redresare industrială” (?!!), similar
Fondului European pentru Stabilitate, care se raportează la sistemul bancar. Pentru a nu persista în eroare, așa cum se întâmplă în articol, precizez că actualul Mecanism European de Stabilitate (ESM) sau antecesorul acestuia - European Finanical Stability Facility (EFSF) - nu au salvat nicio bancă ci sunt concepute ca mecanism de salvare în caz de urgență a unor state. Până acum orice sprijin către instituțiile financiare se făcea prin intermediul statelor membre ale Uniunii Europene și doar recente au avut loc discuții în sensul unei intervenții directe a ESM.
Mergând mai departe, zice articolul menționat că nu numai Oltchim ar trebui să intre sub pulpana ocrotitoare a Comisiei Europene ci și companiile din grupul Mechel, de exemplu (cum, că acestea sunt în proprietate privată ?). Mai mult, fondul de redresare industrială ar putea să se ocupe și de privatizarea Poștei Române sau a CFR Marfă.
Mergând mai departe, zice articolul menționat că nu numai Oltchim ar trebui să intre sub pulpana ocrotitoare a Comisiei Europene ci și companiile din grupul Mechel, de exemplu (cum, că acestea sunt în proprietate privată ?). Mai mult, fondul de redresare industrială ar putea să se ocupe și de privatizarea Poștei Române sau a CFR Marfă.
Cu alte cuvinte, obsesia națională să sufere un upgrade, la nivel de obsesie
europeană. Sau, cum spune dl.Pâslaru la final (nu îmi dau seama dacă este
opinia Domniei sale sau îl citează pe dl.Ianc), ”oalele se vor sparge nu numai
în capul administraţiei de la Bucureşti, dar şi în acela al comisarilor de la
Bruxelles. Vrând-nevrând”. Că doar UE are experiență în domeniu prin BERD și
prin Banca Europeană de Investiții, zice articolul. Care experiență ? A propos,
BERD nu aparține Uniunii Europene, ci unui grup mult mai larg de state iar BEI,
care este într-adevăr a UE, acordă împrumuturi, pe proiecte, nu
salvează întreprinderi în dificultate.
”Soluțiile”
avansate de dl.Ianc denotă necunoașterea evidentă a mecanismelor de funcționare
și a competențelor Uniunii Europene, de exemplu în ceea ce privește ajutorul de
stat și ceea ce poate face Uniunea Europeană, în baza tratatelor constitutive. Astfel,
deși invocă salvarea unor bănci prin intervenție publică, ca precedent în
justificarea ideilor sale, aceasta s-a făcut prin resursele financiare ale unor
state membre – Marea Britanie, Germania, Olanda s.a – nu ale Uniunii Europene
care nu a avut decât, eventual, rolul de a aproba, prin Comisia Europeană
schemele de ajutor de stat aferente.
Mai mult, ceea
ce spune dl.Ianc denotă o neînțelegere fundamentală a funcționării economiei de
piață, a rolului unei întreprinderi și a ceea ce înseamnă privatizarea.
Aceasta din urmă, ar fi, în opinia dlui. Ianc, marcat, probabil, de
experiența unor privatizări din trecut, doar un mod de a ceda controlul unor
”monopoluri de stat” unor firme de stat din alte țări membre ale UE.
Domnia sa ignoră faptul că, de la 1 ianuarie 2013, Poșta Română nu mai
are monopol pe niciun serviciu. CFR Marfă nu mai este de mult monopolist. Oltchim nu este nici el monopolist, cel puțin din
perspectiva importului facil de produse similare cu ale sale. În egală
măsură este ignorat faptul că la privatizare se pot prezenta mari companii
private din țări ale Uniunii Europene sau din alte zone.
Oltchim este cu siguranță o societate mare și destul de importantă pentru economia
românească. Dar viitorul său este întunecat și extrem de nesigur, nu fiindcă nu
ar fi avut piață ci deoarece a fost prost și neglijent administrată și spoliată
cu orice ocazie posibilă. Nu a ajuns acolo unde este din ghinion sau
datorită unor forțe economice adverse mult prea puternice, ci din rațiuni pur
interne. Oltchim este un colos dar este
unul cu picioare de lut. Până la urmă,
marele combinat din Vâlcea nu este reprezentativ pentru economia românească
prezentă și este foarte greu de crezut ca poate reprezenta viitorul. Asta în
condițiile în care industria manufacturieră se mută din ce în ce mai mult din
Uniunea Europeană către zone cu costuri mai reduse, în primul rând ale forței
de muncă, aflate la est sau sud de România.
În acest context un colos poate rezista doar
dacă este extrem de eficient sau extrem de inovativ, investind constant si masiv
în cercetare. Sau amândouă.
Este Oltchim în vreuna dintre aceste situații. Nu este. Și atunci ce poate face Uniunea Europeană, în
locul nostru ? Să injecteze banii Uniunii – mai puțini și necesari pentru
activități mai importante – în susținerea artificială în viață a unor companii
ineficiente din România sau din altă țară membră ?
Dincolo de faptul că are capitalul deținut în majoritate de stat, Oltchim
este o companie ca oricare alta. Adică este supusă rigorilor economiei de piață
și nu este așezată pe vreun piedestal decât în ochii nostalgicilor campionilor
naționali creați înainte de 1989 și ținuți în viață după 1990, fără a li se
cere să fie eficienți și cu adevărat campioni în industriile în care operau
(pentru contra-exemple, a se vedea coloși din Cehia sau Polonia care au devenit
forțe regionale).
Mi se pare incorect faptul că atâția plâng soarta ”nedreaptă” a Oltchim, în
vreme ce mai nimeni în spațiul public nu deplânge soarta miilor de
întreprinderi mici, mijlocii și mari care suferă și ele efectele crizei
economice (în unele cazuri și ale propriei ineficiențe). De ce acestea ar fi
mai puțin importante ? Dacă o societate de talia Oltchim, dar privată, ar fi
fost în situația acesteia, am fi asistat la același iureș și la aceleași
lamentări. Retragerea Nokia din România,
cauzată de problemele unui colos privat în plină prăbușire nu a provocat nici
pe departe aceleași dezbateri. A creat
mai degrabă un fel de furie împotriva unui evenimet ale cărei cauze nu se aflau
în România și care nu mai era nici măcar în puterea de decizie a firmei
Nokia. De altfel, ceea ce s-a întâmplat
la Jucu ar fi trebuit să fie un semnal puternic că într-o economie de piață
trebuie să fii mereu eficient și competitiv și că, în asența performanței și a
bunei administrări, căderea poate veni rapid iar uneori ea nu mai poate fi
oprită.
Este trist că ne agățăm în continuare de vechi simboluri ale economiei
naționale, în loc să tragem linie, să întreprindem ceva și să creem noi forțe
economice, în sistem privat și adaptate unei concurențe acerbe, la nivelul
pieței interne a Uniunii Europene și la nivel mondial.
Nu putem construi viitorul economiei românești cu fața întoarsă spre
trecut, plini de nostalgii și fără a da atenție firmelor private care au
potențialul de a prelua ștafeta și de a se dezvolta.
Falimentul, fără a fi un prilej de bucurie, nu este sfârșitul unei lumi cât
mai degrabă începutul unei lumi noi, o ocazie de o lua de la capăt. Din punctul
de vedere al economiei în ansamblu, falimentul înseamnă stoparea folosirii ineficiente
a resurselor (bani, materii prime, forță de muncă etc) și alocarea acestora
unor activități noi care pot genera profit.
Chiar și în
cazul concret al Oltchim, probabil că anumite activități pot continua, în mod
profitabil dar încercarea de a salva întregul colos nu are mari șanse.
Decidenții ar trebui să acționeze pragmatic, cu gândul la oamenii de
acolo și la ce se mai poate face, în mod realist, nu în încercarea de a îngheța
timpul și de a păstra Oltchim așa cum era. Aici este obsesia și aceasta
este de nerealizat, cel puțin în condiții normale de piață și de rentabilitate.
Trebuie sa
trecem mai departe, să învățăm lecția și să evităm să mai avem Oltchim-uri în
viitor (din păcate, mai există companii care îi pot împărtăși soarta în
prezent).
PS: dacă în
cazul Oltchim ar fi fost posibilități de relansare, la cârma sa ar fi fost
numit, în procedura de insolvență (o oază de respiro pentru combinat) un
manager iscusit, cu experiență în salvarea și punerea pe picioare a unor
întreprinderi private, nu un lichidator. Semnalul dat nu este chiar încurajator pentru viitor atunci când, în loc de
doctor, este chemat preotul...
No comments:
Post a Comment