Search This Blog

Wednesday, April 2, 2014

UPDATE. Liga Profesionistă de Fotbal este în off-side

UPDATE: La o sesiune de întrebări de azi, 15 mai 2014, de pe Hotnews.ro, dl.Presedinte Chirițoiu declară, răspunzând la o întrebare privind modalitatea de respectare de către LPF a regulilor de concurență în ceea ce privește retransmiterea meciurilor de fotbal:
Consiliul a fost implicat in felul in care au fost transmise meciurile din Liga 1 in ultimii 3 ani si cred ca s-a vazut o imbunatatire a situatiei din punct de vedere al consumatorilor, prin faptul ca au existat trei canale de distributie a meciurilor de fotbal. Analizam modelul propus de noua conducere a Ligii. El pare tentant, pentru ca are potentialul sa asigure accesul tuturor telespectatorilor la toate meciurile din campionat. Trebuie sa vedem insa cum se va concretiza aceasta initiativa. Daca apar incalcari ale legii concurentei, avem dreptul sa intervenim.”.
Am crezut că nu văd bine! LPF este - deja - în situația încălcării regulilor de concurență, în speță a unui acord între întreprinderi concurente care au vândut drepturile lor în mod netransparent și pe un termen foarte lung, închizând astfel piața (art.5 din Legea concurenței și art.101 din TFUE)! Dacă apar și alte încălcări, pe cine va trage la răspundere Consiliul Concurenței? LPF va spune că a vândut deja la firma malteză iar firma malteză va spune că nu poate fi ținută de vreuna din obligațiile LPF, având în vedere că este un cumpărător de bună credință și nu este asociație de întreprinderi, ca LPF. Nu veți putea să acuzați firma malteză nici măcar de abuz de poziție dominantă, deoarece nu este probabil ca LPF să aibă o astfel de poziție pe piața retransmiterii de competiții sportive, în ansamblu.
Plus că este ineficient să aștepți să se producă deja efecte pentru a interveni într-o situație bine cunoscută și unde există reguli foarte clare.  Meciurile de fotbal pot ajunge foarte bine la abonații unui singur operator (în dezavantajul celorlalți operatori) și, fapt mult mai grav, la un preț considerabil, în vreme ce în prezent consumatorii nu trebuie să plătească în plus pentru aceste meciuri.
______________________________________________________
Liga Profesionistă de Fotbal (LPF) a făcut obiectul, în 2009-2010, al unei investigații a Consiliului Concurenței cu privire la modalitatea de comercializare de către cluburile de fotbal, membre ale LPF, a drepturilor de televizare a partidelor din cadrul Ligii I.
Cluburile de fotbal sunt organizate pe bază comercială, astfel că acestea sunt întreprinderi, în înțelesul din legislația concurenței, și, astfel, sunt supuse regulilor de concurență.
În principiu cluburile ar trebui să comercializeze drepturile de retransmisie a partidelor la care participă în mod individual și să concureze între ele și în ceea ce privește drepturile respective.
Trebuie avut în vedere faptul că în cazul vânzărilor individuale ale drepturilor de retransmisie ar fi stimulată și competiția sportivă dintre cluburi, care ar trebui să ofere spectacole fotbalistice de calitate, la cel mai înalt nivel.
În cvasi-majoritatea campionatelor din Europa drepturile de retransmisie sunt gestionate și cesionate în mod colectiv de către asociațiile cluburilor, ceea ce din punctul de vedere al regulilor de concurență și în lumina celor amintite mai sus se califică de principiu în categoria acordurilor anti-concurențiale (carteluri), care sunt încălcări deosebit de grave ale regulilor de concurență. Deci, orice vânzare colectivă a acestor drepturi poate reprezenta o înțelegere anti-concurențială (cartel), oricând ar avea loc. De aceea a fost deschisă investigația din 2009 a Consiliului Concurenței, mergând de altfel pe urmele și precedentele stabilite de către Comisia Europeană în ceea ce privește drepturile de retransmisie gestionate de către UEFA și de către multe autorități de concurență naționale, cele mai de cunoscute fiind cazurile Bundesliga (în Germania) și Premier League (în Anglia).
Cazurile UEFA, Bundesliga și Premier League au fost însă finalizate prin angajamente, propuse de către cluburile și federațiile investigate, nu prin sancțiuni.
Comisia Europeană și autoritățile de concurență din Germania și din Marea Britanie au avut în vedere faptul că vânzarea colectivă a meciurilor de fotbal poate să fie eficientă din anumite puncte de vedere (oarecum similar cesionării drepturilor de autor, din domeniul muzicii, de exemplu, de către organismele de gestiune colectivă a acestora).
Mergând pe aceeași abordare, în 2011, la inițiativa Federației Române de Fotbal, care gestionează meciurile de fotbal din Cupa României, și respectiv a LPF, care gestionează meciurile din Liga I, și Consiliul Concurenței a fost de acord să accepte angajamente prin care concurența să fie restabilită în ceea ce privește cesionarea drepturilor de retransmisie, și anume prin vânzarea acestora în cadrul unor proceduri cât mai competitive, care să asigure maximă transparență și șanse egale tuturor celor care doreau achiziționarea acestora.
În acest sens a fost emisă Decizia Consiliului Concurenței nr.13/19.04.2011 prin care vânzarea drepturilor de retransmisie pentru sezoanele competiționale 2011/2012, 2012/2013 și 2013/2014 (plus 2014/2015 pentru transmisiunile radio) urma a fi efectuată în baza unei proceduri competitive, pe baza unor ”pachete” de meciuri care să asigure accesul cât mai multor posturi TV.
Precizez că Decizia nr.13/2011 a Consiliului Concurenței menționează ca interval de aplicare durata celor 3 sezoane competiționale doar datorită faptului că intenția de vânzare și angajamentele propuse acopereau doar aceste sezoane. În materie de angajamente pentru posibila încălcare a regulilor de concurență Consiliul Concurenței este ținut de ceea ce propun părțile și nu poate impune nimic în plus față de aceste propuneri. Consiliul poate doar să accepte sau să respingă astfel de propuneri.
Aceasta nu înseamnă însă că la vânzări ulterioare cluburile de fotbal și Liga Profesionistă de Fotbal ar putea să reia comportamentele investigate anterior ca practici anti-concurențiale.    În acest sens, trebuie avute în vedere, de exemplu, paragrafele 30 și 31 din Decizia 13/2011 conform cărora câștigătorul procedurii de atribuire nu va avea nici drept de reînnoire automată a contractului (la rândul său limitat la maxim 3 ani), nici drept de ”primă opțiune”. Sensul este clar: după expirarea contractului pentru cele 3 sezoane competiționale, LPF și cluburile trebuiau să reia procedura competitivă - de principiu licitația publică, cea mai competitivăMai departe, trebuie ținut cont de considerentele de la paragraful 26 al Deciziei 13/2011 - ”Prin angajamente, FRF şi LPF şi-au asumat faptul că îşi vor modifica comportamentul pe piaţa vânzării drepturilor comerciale asupra meciurilor de fotbal din cadrul competiţiilor care se desfăşoară cu regularitate în fiecare an în România în mai multe modalităţi.”
 dintre toate.
În condițiile în care vânzarea drepturilor de retransmisie se face tot în cadrul investigat în 2009-2010 de către Consiliul Concurenței este evident că modificarea comportamentului ar trebui să fie ireversibilă.
Ce s-a întâmplat însă în ultimele săptămâni?
Ignorând cadrul legal pe care este ținută să îl respecte și pe care altminteri declară că vrea să îl respecte, LPF a cedat drepturile de retransmisie către o firmă din Malta, cu acționariat obscur care, la rândul său, a vândut aceste drepturi către două posturi TV de talie mică, fără ca măcar să simuleze respectarea unei proceduri competitive.  Celelalte posturi TV, cu experiență în acest domeniu și cu un public fidel nu au avut nici măcar șansa să liciteze și să ofere, de exemplu, un preț mai mare.  În plus rezultă din comunicatul LPF că cedarea s-a făcut pentru 5 (cinci)!! sezoane competiționale, mult peste maximul de 3 ani admis în practica autorităților de concurență din toată Uniunea Europeană dar la un preș mai mic decât cel obținut în 2011.  Poate că prețul mai scăzut este determinat de atractivitatea mai scăzută a meciurilor din campionatul intern și de scăderea pieței de publicitate radio-TV dar în lipsa concurenței între posturile TV interesate acest fapt este doar o speculație.
În mod normal în acest moment Consiliul Concurenței ar trebui să declanșeze o nouă investigație pentru evaluarea comportamentului Ligii Profesioniste de Fotbal și, probabil, să ia măsuri pentru oprirea posibilei încălcări a legii (măsuri interimare, prevăzute de art.47 din Legea concurenței nr.21/1996, republicată, cu modificările ulterioare, de exemplu sub forma obligării la organizarea unei licitații publice deschise).  
Ce va spune arbitrul (Consiliul Concurenței)?